Vammaispalvelulain mukaiset kuljetukset (VPL)

Vammaispalvelulain mukaisilla kuljetuspalveluilla turvataan vaikeimmin vammaisille henkilöille kohtuulliset liikkumismahdollisuudet. Esteettömän joukkoliikenteen lisäksi tarvitaan kuljetuspalveluita, jotka vastaavat vammaisten henkilöiden yksilölliseen kuljetustarpeeseen. Kuljetukset auttavat asiakasta päivittäisessä liikkumisessa esimerkiksi työ-, opiskelu- ja asiointimatkoilla.

Vammaispalvelulain mukaisten kuljetusten käyttäminen edellyttää erillistä hakemusta sekä kriteerien täyttämistä. Tarkemmat tiedot hakemuksesta sekä myöntämiskriteereistä saa kuljetuspalvelua myöntävältä taholta eli Pirkanmaalla Pirkanmaan hyvinvointialueelta.

Tuomi toteuttaa vammaispalvelulain mukaisia kuljetuksia Pirkanmaan hyvinvointialueella. Asiakkaat tilaavat kuljetukset Tuomen Kuljetustenohjauskeskuksesta (Kuohke), jossa palveluneuvojat ottavat tilauksia vastaan. Kuohke pyrkii yhdistämään samaan suuntaan samaan aikaan kulkevien asiakkaiden matkoja. Kun matka on yhdistelty, samassa kyydissä voi olla toinen asiakas omasta tai lähikunnasta.

Vakiotaksi

Alla henkilökuljetuspalveluiden taksikohtainen yhteystietolista palveluntuottajistamme. Jos asiakkaalle on myönnetty hyvinvointialueen toimesta vakiotaksi-oikeus, voi listalta hakea palveluntuottajaa vakiotaksiksi.

Palveluntuottajien yhteystiedot ovat yhdessä tiedostossa, josta aluerajauksella ja hakuvaihtoehdoilla voi hakea haluamansa kunnan autoilijat. Tietyn alueen palveluntuottajia voi etsiä tiedostosta haku toiminnolla Ctrl + F tai suodattamalla autoja alueittain. Lisäksi jokaisessa sarakkeessa on suodatin, jonka takaa löytyy alavalikko. Valikosta voi valita autot, jotka ovat ilmoittaneet ko. alueen ajoalueekseen. Samalla suodatintoiminnolla voi lisäksi tarkastella alueen autoja autotyypeittäin.

Kuljetusten tilaaminen

Matkoja voi tilata puhelimella, tekstiviestillä tai sähköpostilla vuorokauden ympäri vuoden jokaisena päivänä. Matka tulee tilata lähtökohtaisesti vähintään tuntia (1) ennen matkan alkamista ja paluukyyti puolta tuntia ennen. Säännöllisesti toistuvat matkat voi tilata etukäteen.

Ruuhkattomin soittoaika on arkisin klo 10–14.

Tilaukset kannattaa tehdä arkisin maanantaista lauantaihin klo 6–21 sekä sunnuntaisin ja arkipyhisin klo 7.30–21.

Puhelimella 03 5678 101

Puhelintilaus maksaa normaalin paikallispuhelun tai matkapuhelinmaksun verran. 

Tekstiviestillä 040 49199 2000 

Kirjoita tekstiviestiin nimi ja/tai asiakasnumero, tarkka lähtöpaikka ja määränpää, lähtöaika tai perille saapumisaika, tieto saattajasta tai muista henkilöistä, apuvälineet sekä mahdollinen lyhyt pysähdys. 

Sähköpostilla kyyti@tuomi.fi

Palautteet

Palautetta voit antaa yhteydenottolomakkeemme kautta.

Soittamalla numeroon 03 5678 103 (pvm/mpm) arkisin klo 8.00 – 16.00

Lähettämällä sähköpostia osoitteeseen kyytipalaute@tuomi.fi

Voit myös lähettää palautetta postitse osoitteeseen

Kuljetustenohjauskeskus
Tuomi Logistiikka Oy
Särkijärvenkatu 1
33840 Tampere

Puhelujen ja viestien tallentaminen

Kuljetustenohjauskeskus tallentaa puheluja ja viestejä varmistaakseen puhelun tai viestin sisällön. Tallenteita käytetään asiakkaan ja Kuljetustenohjauskeskuksen oikeuksien ja oikeusturvan varmistamiseksi. Tallenteita voidaan hyödyntää myös henkilöstön sisäisessä koulutuksessa asiakaspalvelun kehittämiseksi ja laadun parantamiseksi. Tallenteita ei käytetä muihin tarkoituksiin eikä luovuteta Kuljetustenohjauskeskuksen ulkopuolelle muuten kuin lain nojalla.

Asiakasmaksut

Vammaispalvelulain mukaisten kuljetuspalveluiden asiakasmaksut on hyväksytty Pirkanmaan hyvinvointialueen aluevaltuustossa tammikuussa 2024. Hyvinvointialueen asiakasmaksut astuivat voimaan 1.1.2023.