Etusivu | Hyvinvointialueet
Hyvinvointialueet UKK
Tältä sivulta löydät usein kysyttyjä kysymyksiä liittyen hyvinvointialueiden mukanaan tuomiin muutoksiin Tuomen tilausjärjestelmissä sekä niiden käytössä. Alta löydät erilliset osiot niin Pirhaa kuin Oma Hämettä koskeviin kysymyksiin. Sivua päivitetään sitä mukaa, kun vastaustarpeita tunnistetaan.
Usein kysytyt kysymykset: Pirha
Mistä saa käyttöoikeudet Koriin?
Käyttöoikeuspyynnöt uusille käyttäjille lähetetään esihenkilön toimesta osoitteeseen haha@pirha.fi. Lisääthän sähköpostiin nimen lisäksi käyttäjän roolin (tilaaja/hyväksyjä) sekä kustannuspaikan, jolle hän tilaa/hyväksyy. Muita tarvittavia tietoja ovat:
uuden käyttäjän Windows-tunnus
sähköpostiosoite
työpuhelinnumero
käyttöoikeuksien pyytäjän nimi
käyttöoikeuksien pyytäjän sähköpostiosoite
käyttöoikeuksien pyytäjän työpuhelinnumero
Jatkossa yksittäiset käyttöoikeuspyynnöt haetaan tunnushakemus-lomakkeella esihenkilön toimesta. Lomake löytyy Korin etusivulta.
Olen käyttänyt Koria jo ennen Pirhalle siirtymistäni. Tarvitseeko minun hakea uudet Kori-tunnukset?
Ei tarvitse. Pirha on hakenut vanhoille Kori-käyttäjille käyttöoikeudet. Kirjautuminen tapahtuu Pirha kirjautuminen -painikkeesta. Entisillä tunnuksilla luodut ostoskoripohjat sekä tilausten tilaushistoria eivät kuitenkaan siirry uusille Pirha-tunnuksille.
Miten pääsen Koriin?
Koriin pääset esimerkiksi Tuomen verkkosivujen etusivulta , oikean yläkulman punaisesta KORI-painikkeesta. Linkki Koriin löytyy myös Pirhan intrasta.
Kun kirjaudut Pirhan verkossa Koriin, pääset suoraan järjestelmään klikkaamalla kirjautumissivun PIRHA kirjautuminen -painiketta. Erillisiä kirjautumistietoja ei tällöin tarvitse täyttää. Jätä siis käyttäjätunnus- ja salasana-kenttä tyhjäksi.
Kirjautuessasi Pirhan verkon ulkopuolelta Koriin, tulee PIRHA kirjautuminen -painiketta klikattuaan täyttää vielä oma Pirha-sähköpostiosoite sekä Pirhan windows-salasana (salasana jolla kirjaudut työkoneellesi) näytölle ponnahtavaan erilliseen kirjautumisikkunaan.
En pääse kirjautumaan Koriin, missä vika?
Kirjautuminen onnistuu, mikäli sinut on Pirhan toimesta ilmoitettu Korin tilaajaksi/hyväksyjäksi. Korin käyttäjä- ja kustannuspaikkatiedot on kerätty Pirhan talous- ja hankintayksikön avulla ja pohjana on käytetty luovutettavien organisaatioiden aiempia Kori-käyttäjälistauksia. Tietojen kerääminen ja yhdistely on ollut mittava urakka ja tiedoissa saattaa olla puutoksia. Mikäli havaitset tiedoissasi virheitä tai et pääse kirjautumaan Koriin lainkaan (Luethan ensin edellisen kohdan Miten pääsen Koriin?), esihenkilön tulisi ilmoittaa niistä Tuomen asiakaspalveluun asiakaspalvelu@tuomilogistiikka.fi tai hakea tunnuksia Korista löytyvällä käyttäjätunnuslomakkeella. Korjaamme ja täydennämme tietoja aktiivisesti.
Miten Pirhan mukanaan tuomat muutokset vaikuttavat Korin käyttöön?
Pirhan tilauksesta maksuun -prosessin myötä tilaukset hyväksytään Korissa kustannuspaikan hyväksyjän toimesta ja tilaus siirtyy Tuomen käsiteltäväksi vasta, kun hyväksyntä on Korissa tehty. Tilaukset tulee myös jatkossa vastaanottaa Korissa tarvikkeiden saavuttua yksikköön. Vastaanoton voi tehdä kuka tahansa kyseiselle kustannuspaikalle Korissa määritelty tilaaja/hyväksyjä. Näin Pirhan ostolaskujen käsittelyprosessia saadaan automatisoitua, kun tarvikelaskut kohdistuvat hyväksyttyyn tilaukseen ja vastaanottoon Monetran P2P-laskujenkäsittelyjärjestelmässä.
Mistä löydän Kori-kirjautumislinkin?
Kori-linkki ja materiaalit löytyvät Tuomen verkkosivujen etusivun lisäksi myös Pirhan intrasta kohdasta ”Tarvikkeet ja hankinnat”.
Onko Korin käytöstä tulossa ohjeistusta?
Pirhan Tilauksesta maksuun -prosessin ja Korin koulutustallenne löytyy täältä . Korin käytöstä on tehty myös lyhyitä opastusvideoita sekä kirjallisia täsmäohjeita Korin käyttöön – niin videot kuin kirjallisen ohjeet löydät Korin etusivun Ohjeet-osiosta.
Tilataanko toimistotarvikkeet jatkossa Korista?
Kyllä, Korista on tilattavissa myös toimistotarvikkeita.
Valitaanko tilaukselle toimituspäivä?
Kori asettaa automaattisesti tilaukselle toimituspäivän, joka on varastotuotteilla noin kahden arkipäivän kuluttua tilauksesta. Mikäli haluat valita toisen toimituspäivän tai yksiköllenne on sovittu tietty kiinteä toimituspäivä, on se mahdollista valita Korissa tilausta tehdessä.
Tuleeko hyväksyjälle sähköpostiin ilmoitus hyväksyntää odottavasta ostoskorista?
Kyllä. Korista lähtee automaattinen sähköpostiviesti hyväksyjälle heti, kun tilaus on lähetetty hyväksyttäväksi.
Voiko itse tekemänsä tilauksen käydä hyväksymässä, jos on käytössä sekä tilaajan että hyväksyjän roolit?
Ei voi, tilauksen tekijän ja hyväksyjän tulee olla eri henkilöt.
Tarvitseeko Kätsy-tilaukset kuitata vastaanotetuiksi?
Kätsy -tilauksia ei tarvitse vastaanottaa erikseen.
Voiko Korissa muuttaa jälkikäteen vastaanottopäivämäärää?
Ei voi, se kirjataan automaattisesti päivälle, jona tilaus on ilmoitettu vastaanotetuksi.
Voiko joku muu kuin tilaaja itse kuitata tilauksen vastaanotetuksi?
Kuka tahansa jolla on Korissa tilaajan tai hyväksyjän rooli kyseisellä kustannuspaikalla, voi kuitata tilauksen vastaanotetuksi.
Voiko Koriin avata yhteiskäyttötunnuksia?
Pirhan talousprosessin ja hankintavaltuutusten näkökulmasta jokainen tilaus pitää pystyä todentamaan tilausoikeudelliseen henkilöön. Myöskään tietoturvasyistä yhteiskäyttötunnuksia ei nykyään käytetä.
Mistä Korin kustannuspaikka-, tilaaja- ja hyväksyjätiedot on saatu?
Korin käyttäjä- ja hyväksyjätiedot on kerätty Pirhan talous- ja hankintayksikön avustuksella, käyttäen pohjana luovuttavien organisaatioiden aiempia Kori-käyttäjälistauksia. Tietojen kerääminen ja yhdistely on ollut mittava urakka ja tiedoissa voi olla virheitä. Mikäli havaitset tiedoissasi virheitä, ilmoitathan niistä Tuomen asiakaspalveluun asiakaspalvelu@tuomilogistiikka.fi tai 03 5678 100. Korjaamme ja täydennämme tietoja mahdollisimman pian.
Mistä saan tietoa tuleeko minun käyttää Kori-tilauksessani Pirhan talouden toiminto-, kohde- tai projektitietoa ja mikä niistä tulisi valita?
Mikäli kohde-, toiminto- ja projektitiedot ovat epäselviä, kannattaa olla yhteydessä omaan esihenkilöön, palvelulinjan talouspäällikköön tai Pirhan talousyksikköön (talous@pirha.fi) asian selkiyttämiseksi. Kyseiset tiedot liittyvät Pirhan talouden tiliöintiin ja raportointiin.
Toimin hyväksyjänä ja minulle tulee tilauksia muistakin yksiköistä hyväksyttäväksi, miksi?
Pirhan talouden rakenne eroaa luovuttavien organisaatioiden aiemmasta kustannuspaikkarakenteesta, jossa jokaiselle yksikölle tai osastolle saattoi olla oma kustannuspaikka. Pirhan kustannuspaikkakokonaisuudet ovat laajempia, jolloin yhden kustannuspaikan alla on usempia toimintayksiköitä.
Pyrimme parhaamme mukaan keräämään jokaiselle toimintayksikölle oman hyväksyjän Pirhan toiminnan käynnistyttyä, mutta asiaa voi selvittää myös oman esihenkilön tai palvelulinjan talouspäällikön kanssa ja ilmoittaa muutoksista Tuomen asiakaspalveluun asiakaspalvelu@tuomilogistiikka.fi.
Tilataanko siivoustarvikkeet Korista?
Kyllä, siivoustarvike- ja siivousainevalikoima löytyy Korista valikosta Yleistarvikkeet, tuoteryhmästä Siivous ja hygienia.
Kustannuspaikkani alta ei löydy tarvittavaa toimitusosoitetta, mitä teen?
Mikäli kustannuspaikan vetovalikosta ei löydy tarvittavaa toimitusosoitetta, olkaa yhteydessä Tuomen asiakaspalveluun sähköpostilla asiakaspalvelu@tuomilogistiikka.fi. Huom: asian sujuvoittamiseksi viestissä tulee ilmoittaa yksikön nimi, kustannuspaikkanumero sekä osoitetiedot mahdollisimman tarkasti.
Haluan tilata tuotteita joita ei löydy Korista, mitä teen?
Jos tuotetta ei löydy Korista, sille saattaa silti löytyä vastaava toimintoon sopiva sopimustuote. Valikoiman ulkopuolisten tuotteiden hankkimiseksi Pirha on linjannut käytettäväksi hankintaesitysmenettelyä. Hankintaesityslomakkeet (erilliset hoitotarvikkeille ja yleistarvikkeille sekä laitteille ja kalusteille) löytyvät Pirhan intran lomakerekisteristä. Lomakkeet palautetaan täytettynä ja hankintaoikeuden omaavan allekirjoituksella varustettuna sähköpostitse osoitteeseen asiakaspalvelu@tuomilogistiikka.fi. Asiakaspalvelumme auttaa mielellään valikoimaa koskevissa kysymyksissä.
Milloin tilaamani tuotteet toimitetaan?
Valikoimassa olevilla tuotteilla voi olla eri toimitusaikoja. Tilaus jakautuu eri toimituksiin tuotteiden varastotilanteen mukaan. Varastotuotteet pyritään toimittamaan seuraavana arkipäivänä (katso alta tarkemmat tiedot), tilaus- ja sopimustuotteiden kohdalla toimitusaika on pidempi. Varastotuotteet tunnistaa siitä, että niiden toimitusajaksi on merkattu Korissa Toimituspäivä-kohdassa 1. Kaikki tätä pidemmällä toimitusajalla olevat tuotteet ovat tilaustuotteita.
Huom! Mikäli organisaationne on erikseen sopinut tietyistä toimituspäivistä tai käytätte kuljetuksissa ulkopuolista toimijaa, tarkistathan organisaatiostanne sovitun toimituspäivän ja otat sen huomioon tilausta tehdessäsi.
Alla tietoa tuotteiden yleisistä toimitusajoista.
Varastotuotteet ( = 1 toimituspäivän tuotteet)
tilauksen hyväksyntä ennen klo 9: toimitus seuraavana päivänä
tilauksen hyväksyntä klo 9 jälkeen: toimitus 2 arkipäivän kuluttua
Tilaustuotteet ( = pidemmän toimitusajan tuotteet, esim. 6 tai 8 päivää)
toimitetaan niille määritetyn toimitusajan mukaisesti
Huomioithan tilausta tehdessäsi tuotteiden toimitusaikojen vaikutuksen tilauksen toimittamiseen: mikäli haluat kaikki tilaamasi tuotteet kerralla, asetathan toimituspäivän ostoskorissa olevista tuotteista pisimmän toimitusajan mukaan. Muussa tapauksessa tilauksen tuotteet toimitetaan kunkin tuotteen nopeimman mahdollisen toimitusajan mukaisesti – tällöin tilaus saapuu monessa erässä.
Miten toimin, jos minulla on reklamoitavaa toimituksesta tai haluan palauttaa tuotteita?
Mikäli toimituksessa ilmenee huomautettavaa, ota viipymättä yhteyttä Tuomen asiakaspalveluun palautelomakkeen kautta (upotettu suora linkki lomakkeeseen). Tilausnumero/lähetyslistan tositenumero nopeuttaa asian käsittelyä merkittävästi. Tuotteillamme on 14 vrk:n reklamaatioaika, joka määräytyy lähetteellä olevan toimituspäivän mukaan.
Hyvityksen ehtona on, että mahdollisesta tuotepalautuksesta sovitaan Tuomen kanssa 14 päivän sisällä lähetteellä olevan toimituspäivän mukaan. Palautus voidaan hyvittää, mikäli tuotteet ovat virheettömiä ja niiden pakkaukset ovat ehjiä ja siistejä. Keräilyvirheen sattuessa väärät tuotteet noudetaan ja vaihdetaan oikeisiin tuotteisiin Tuomen toimesta. Jos palautuksen aiheuttanut virhe (muu kuin keräilyvirhe) johtuu Tuomen toiminnasta, hyvitetään tuotteen arvo kokonaisuudessaan. Mikäli virhe on asiakkaan toiminnasta johtuva, varastotuotteet hyvitetään 80 % alkuperäisestä hinnasta. Alle 50 euron hyvityslaskuja ei tehdä.
Huomioithan erityisesti, onko palautettava tuote tilaustuote vai varastotuote. Tilaustuotteet tilataan toimittajalta erikseen jokaista tilausta varten, eikä niitä varastoida. Tästä syystä tilaajan virheestä johtuvia tilaustuotteiden palautuksia ei voida hyvittää, ellei tuotteille ole tiedossa menekkiä jollain toisella tilauksella, tai niitä ei voida palauttaa tavarantoimittajalle. Jokainen palautus ja mahdollinen hyvitys käsitellään tapauskohtaisesti.
Usein kysytyt kysymykset: Oma Häme
Siirryn työskentelemään Oma Hämeelle. Pääsenkö kirjautumaan BOS-tilausjärjestelmään samalla tunnuksella kuin aiemmin?
Kaikille Oma Hämeen hyvinvointialueelle siirtyville henkilöille on luotu uudet käyttäjätunnukset (etunimi.sukunimi@omahame.fi), joilla BOS-tilausjärjestelmään kirjaudutaan vuoden alusta alkaen. Kirjautuminen toimii alkuvaiheessa siten, että järjestelmään pitää kirjautua joka käyttökerralla käyttäen käyttäjätunnusta: sähköpostiosoite + salasana. Ensimmäisellä kerralla salasanan saa käyttämällä ”Unohditko salasanasi”-linkkiä.
BOSiin pääset täältä .
Työskentelen jatkossakin Hämeenlinnan kaupungille. Miten muutos näkyy työssäni?
Hämeenlinnan kaupungin työntekijöiksi jääville vuodenvaihteen muutoksen ei pitäisi näkyä mitenkään, lukuun ottamatta tilausjärjestelmän käyttökatkoa.
Vaikuttaako siirtymä jo tehtyihin tilauksiin?
Hyvinvointialueelle siirtyviä sote-yksiköitä koskevat avoimet tilaukset perutaan, mutta Hämeenlinnan kaupungille jääville kustannuspaikoille tilatut tuotteet pysyvät voimassa. Perutut tilaukset tehdään järjestelmään uusille Oma Hämeen kustannuspaikoille automaattisesti Tuomen toimesta.
Milloin laskutus siirtyy Oma Hämeelle?
Vuoden 2022 puolella toimitettavat tuotteet laskutetaan tilauksen tehneiltä kustannuspaikoilta.
Kaikki vuoden 2023 puolella Oma Hämeen kustannuspaikoille toimitettavat tarvikkeet laskutetaan hyvinvointialueelta.